Blog ini milik aku iaitu Seimura. Blog khas untuk penulisan kreatifku yang tak berapa nak kreatif sangat. Semua cerita adalah rekaan semata-mata tiada kena mengena dengan yang hidup atau yang mati kecuali pada label 'kisah silam'.

Thursday, April 1, 2010

Aku Anak Abah

Kisah benar ini berlaku pada tahun 2003 di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Bandar Penawar (SMKABP), Kota Tinggi, Johor.

Wow! Akhirnya aku masuk form six kat sekolah ini! Yes! At least aku tak kena ambil STAM dan paling penting dapat memboloskan diri dari Maahad Johor durjana itu! Kah kah kah kejamnya ayat aku! Tak baik lah. Ok tarik balik word durjana. Aku tukar, Maahad Johor Syurgawi. Cehh lagi poyo tu.

Hey tak sangka la ada juga bekas-bekas budak sekolah arab kat sini. Geng Maahad Pontian. Hohoho. Mereka tak masuk Maahad Johor sebab tak mahu ambil STAM. Aku pun tak mahu masuk MJ tapi dipaksa oleh abah. Apa boleh buat. Aku kan anak yang baik lagi taat? Uwekkk muntah hijau..

So far best juga sekolah ni. Landskap cantik betul. Ahli dorm semua baik-baik dan ramah belaka walaupun aku budak baru. Makan? Ala macam biasa la style asrama, ada menu berlainan setiap hari di dewan makan. Dewan makan ada, kantin yang kena bayar pun ada. 

Kurang seminggu aku bersekolah di situ, aku dapat satu surat daripada abah. Pos laju siot. Sampul A4 beb. Aku buka. Surat dari abah ada dua helai (seperti biasa, ia ditaip). Lagi satu. Hah? Surat tawaran masuk MARSAH? Sukacita dimaklumkan saudari berjaya bla bla bla.. Sila mendaftar pada 3 Mei 2003 bla bla bla. Wo! Sebenarnya aku dah suka dengan sekolah ini dan berazam nak ambil STPM. Adoii. Aku pun baca surat abah pula.

Isk isk... aku mula mengalirkan airmata. Ayat abah dalam surat mesti syahdu dan menyentuh jiwa. Sejak aku kat SMAKJ lagi. Abah memang suka bagi ayat-ayat yang buat aku rasa sedih lagi bersalah. Cehh. Antara ayat abah yang paling syahdu dan menyayat hati jiwa raga ialah...

" abah harap kamu dapat terima tawaran tu. abah dah penuhi permintaan kamu untuk berhenti sekolah di maahad. abah juga dah tunaikan permintaan kamu untuk bersekolah di smkabp. jadi apa salahnya kali ini kamu penuhi permintaan abah pula."

Wo! Berjurai-jurai airmata aku siot! Abah memang handal bab mengarang surat yang penuh ayat-ayat menyentuh jiwa dan perasaan. Isk isk... Oh ayahnda, mengapa buat anaknda berasa sangat serba salah? Oh my....

Aku pergi bilik air dan nangis-nagis dalam bilik mandi pula. (sambil bukak shower so tak dengar la suara aku tersedu sedan. hoho). Aku berbelah bagi. Macam mana ni? Aku nak ambil STPM. Bukan tak mahu terima tawaran tu, tapi aku rasa aku tak layak dan tak mampu nak menghafal Quran 30 juzuk. 

' Redha Allah pada seseorang itu terletak pada redha kedua ibu-bapanya '

So aku decide. Terima je lah tawaran tu. Tak rugi apa pun ikut cakap orang tua. Berkat lagi ada. Petang itu aku call abah...

Aku : Assalamualaikum abah.

Abah : waalaikumussalam.

Aku : Fairus dah dapat surat abah.

Abah : Oh, bila dapat?

Aku : Tengah hari tadi.

Abah : Ohhh ok.

Aku : Fairus terima je la tawaran tu. Fairus nak masuk MARSAH.

Abah : Eh betul ke ni? Tak nak sekolah kat situ lagi?


Adeiiii... apehal bapak aku ni? Boleh pula dia tanya mcm tu. Dalam surat bukan main lagi mengharap sungguh. Dush! Penat je aku menangis bagai nak rak. Aku pun jawab betul la memang nak masuk marsah. So abah aku suruh kemas-kemas barang dan beritahu guru kelas aku nak berhenti sekolah. Esok abah datang jemput.

Boleh tak aku nak cakap? Bapak aku ni memang cerdik dan bijak. Dia tak guna paksaan pun suruh aku masuk marsah. Tak de la kuku besi atau marah-marah. Tapi menggunakan ayat-ayat minta simpati dan kasihan gitu. Ayat penuh pengharapan. Siapa la tak cair wei?! Dan akhirnya aku tewas! Oh aku sudah mati dalam perjuangan ini. 

Hai tak apa lah. Moga aku akan jadi insan yang berguna. 

No comments: