Blog ini milik aku iaitu Seimura. Blog khas untuk penulisan kreatifku yang tak berapa nak kreatif sangat. Semua cerita adalah rekaan semata-mata tiada kena mengena dengan yang hidup atau yang mati kecuali pada label 'kisah silam'.

Friday, January 7, 2011

Penulisan yang Terhenti 2

Assalamualaikum. Ini adalah rangka cerpen/ kartun sambungan daripada entry yang lepas. Nama-nama watak utama adalah seperti berikut;
A = Adryanna
B = Balqis
C = Qamar
D = Daniel

Sambungan rangka cerpen/ kartun:-

Suasana sepi seketika. Lantas Ustaz Hisyam yang mengaturkan pertemuan pula bersuara, “Saya rasa cukup setakat ini dulu liqa’ kita. Nampaknya Ustazah Balqis seperti kurang senang dan tak bersedia. Maaf ye semua, mengganggu masa kalian.”


*************************************************************************

D: Habis tu kau ingat aku kat sini main-main sahaja kah?
B: Aku tak cakap pun?
D: Kau jangan terlalu mendesak aku jumpa family kau. Aku tak bersedia lagi.
B: Tak bersedia? Kita kawan dah lama ok? Kalau nak tunggu kau betul-betul bersedia sampai bila? 10 tahun lagi?
D: Tunggu lah kewangan aku betul-betul kukuh. Nanti aku nak bagi kau makan apa kalau tak ada duit?
B: Kau ni memang banyak alasan kot? Dulu alasan kau kata belum habis belajar dan tunggu habis belajar dan dah kerja baru lah kau akan jumpa mak ayah aku. Sekarang ini dah kerja tapi masih tak nak jumpa. Kau ini serius atau tidak sebenarnya?
D: Kau ni tak faham? Aku ini lelaki. Dah tentu aku yang kena tanggung semua perbelanjaan perkahwinan. Lagi pula kau tak kerja lagi. Zaman sekarang ini semua nak pakai duit tahu?
B: Aku bukan cakap pasal duit atau perbelanjaan. Tapi aku cakap pasal bila kau nak datang rumah parents aku, merisik ke apa. Bukan terus ajak nikah.
D: Kau cakap memang senang. Aku yang kena datang rumah kau, bawa parents aku.
B: Apa yang susah? Just cari hari yang sesuai.
D: Tolonglah jangan terlalu mendesak aku.
B: Ini bukan desak tetapi lebih kepada menuntut janji. Kau tak ingat janji-janji kau dulu sebelum kau habis belajar?
D: Dah la aku malas la nak gaduh pasal ini.
B: Ini bukan gaduh tapi berbincang.
D: Aku tak ada mood nak bincang. Nak tidur. Lain lah kau di sana masih awal. Kat sini dah jam 11 malam. Ok. Assalamualaikum.
B: Atau kau dah ada yang lain? Terus terang ok?
D: Apa kau cakap ni? Kau nak tuduh aku ada perempuan lain? Setahu aku, kau itu yang banyak kawan lelaki.
B: Jangan memfitnah aku.
D: Hehehe. Kau nak menafikannya? Kau kan aktif berpersatuan? Dah tentu banyak bergaul dengan ustaz-ustaz.
B: Itu bukan bergaul atau bersosial. Tak pernah pun berbual saja-saja. Berbincang hanya kerana hal kerja. Atau pun hanya semasa meeting.
D: Ah, sama sahaja. Sosial juga. Lain lah aku dulu di Damanhur. Semua lelaki, tak ada perempuan. Memang tak ada langsung bergaul dengan perempuan. Kau di Kaherah, ramai kau boleh jumpa kan?
B: Habis tu kau ingat aku menggatal dengan ustaz-ustaz sini? Nonsense.
D: Siapa tahu kan? Aku mana tahu apa yang kau buat di belakang aku.
B: Kau jangan mudah rasa curiga dengan aku. Aku tak pernah khianat.
D: Hmm. Susah juga nak percaya.
B: Apa lah ertinya lagi kalau kepercayaan kau terhadapku sudah hilang. Cuba berterus-terang. Kenapa kau masih tak mahu bawa parents kau jumpa parents aku, datang rumah?
D: Kan aku dah kata tadi. Aku masih belum bersedia lagi. Aku tahu lah apa aku nak buat. Kau tahu tak lelaki paling benci didesak oleh perempuan?
B: Aku cuma tuntut janji. Sepertinya kau terlalu sayang nak habiskan zaman bujang kot? Kau masih mahu berfoya-foya. Ye lah, dah kerja, jawatan besar, mesti nak enjoy dulu dengan hidup bujang kan?
D: Pandainya kau teka. Ya, aku masih belum puas enjoy hidup bujang. Sebab itu aku tak mahu hantar rombongan merisik dahulu. Puas hati kau?
B: Sampai bila kau nak hidup enjoy membujang itu?
D: Tengoklah setahun dua lagi ke? Kalau kau tak boleh tunggu, kau cari lah orang lain.
B: Apa? Mudahnya kau berkata. Kau lupa janji-janji kau dulu.
D: Manusia kan boleh berubah bila-bila masa sahaja. Eh, dah lah. Aku nak tidur. Bye.

Daniel is offline.

‘Apa? Terus offline? Memang melampau. Sabar, sabar’. Balqis meletak muka di lengan di atas meja. Fikiran dan perasaan berkecamuk. Adryanna memegang bahu Balqis.

A: Kau bergaduh lagi dengan pakwe kau?
B: (Menarik nafas dan menghembus dengan kuat. Kedengaran seperti keluhan). Hmm.. Aku dah penat begini.
A: Bersabarlah. Kepada Allah jua kita meminta dan berharap.
B: Terima kasih Ryn.


*********************************************************************************

Liqa’ kali kedua antara Balqis dan Qamar dengan ditemani Adryanna, Hisyam dan isteri, Elisya.

C: Ustazah dah start buat solat istikharah?
B: Hmm? Dah tapi bukan hari-hari. Tak istiqamah.
C: Oh tak pe. Saya sekadar bertanya.
B: Ustaz buat hari-hari ke?
C: AlhamduLillah. Setakat ini dengan izin Allah saya dapat melakukannya tiap-tiap malam. Moga terus diberikan kekuatan dan kemampuan untuk melakukannya.
B: Nak buat sampai bila? Belum dapat petunjuk ke?
C: Solat istikharah ini tak semestinya bila dah dapat petunjuk kita berhenti buat. Kena terus buat dan buat. Tak boleh putus asa walau belum dapat petunjuk. Dah dapat petunjuk pun masih terus kena buat, bagi menta’kidkan.


Bersambung. Agaga. Jangan marah. Hahahah.

No comments: