Blog ini milik aku iaitu Seimura. Blog khas untuk penulisan kreatifku yang tak berapa nak kreatif sangat. Semua cerita adalah rekaan semata-mata tiada kena mengena dengan yang hidup atau yang mati kecuali pada label 'kisah silam'.

Sunday, January 2, 2011

Penulisan yang Terhenti

Rangka cerpen / kartun

A : Eh, jom kita isi borang Bait Muslim.
B : Huh? Buat apa?
A : Cari calon la. Mana tau dapat bertemu jodoh yang sesuai.
B : Haha. Tak perlu kot? Macam desperate sangat je?
A : Wei, tak ada la macam tu. Just isi. Kalau dah namanya jodoh kita sampai melalui ini, tak boleh nak tolak jugak kan?
B : Heh. Tak nak lah aku. Kau isi je la seorang.
A : Kau ni, rugi tau tak isi. Ustaz-ustaz sini semua belajar agama, Al-Azhar. Kira orang baik-baik la berbanding yang bukan bidang agama.
B : Oh. Adakah kau begitu pasti yang ‘ustaz-ustaz’ sini baik-baik semuanya?
A :Hish kau ni. Ayat bunyi prejudis.
B : Sudahlah. Aku tak berminat.
A : Macam ni la. Walaupun kau dah berpunya ke, dah bertunang ke, isi je borang Bait Muslim tu. Ada ruangan untuk ditanda andai dah ada. Dalam proses? Bertunang? Bujang? Janda? Semua status ada.
B : Hmm malas lah. Tak perlu bagi aku.
A : Ok la terserah. Sekurang-kurangnya Bait Muslim masih ikut batas-batas syariat. Terus kepada tujuan khitbah dan pernikahan. No couple, no cinta sebelum kahwin, no chatting tidak syar’ie, no tempoh kenali hati budi dan macam-macam lagi lah.

B terdiam dan terpana. Dalam hati B ‘wahh macam perli aku je’.

Si A rasa serba salah lantas berkata,

A : Maaflah. Aku tak ada niat..
B : Haha. Its ok la.betul apa kau cakap tu. Tapi walau macam mana pun, aku tetap tidak akan isi borang Bait Muslim okay?
A : Betul kau tak nak isi? Kau tak menyesal?
B : What mean of menyesal? Heh. Aku tak kemaruk atau desperate la. Kalau jodoh dah sampai, tanpa saluran Bait Muslim pun tetap jadi juga. Yang kau ni beria sangat suruh aku isi ni apa hal?
A : Ok cuba bagi 10 sebab kenapa kau tak mahu isi borang Bait Muslim?
B : Wah? Aku wajib jawab soalan kau ini kah? Baiklah aku akan jawab. Dengar baik-baik dan kau boleh catat.
1- aku tak berminat.
2- aku dah ada. Kalau belum ada lagi pun aku memang tak mahu isi borang.
3- data diri terlalu detail. Nak promote diri ke apa?
4- kena letak gambar. Aku tak suka.
5- macam aku cakap tadi, seolah-olah terlalu desperate.
6- tiada privacy. Orang senang-senang boleh tahu maklumat diri kita. Siap ada gambar lagi.
7- macam terlalu promote diri.
8- contoh la kalau ada orang khitbah, nak tolak macam kesian, tapi kita memang tak nak. Kan ke susah jugak tu.
9- andai tolak pinangan, dah mengecewakan pihak satu lagi. Tak kesian ke?
10- aku langsung tak berkenan dengan ‘agen cari jodoh’ sebegini. Noktah.

A : Jawapan kau kebanyakannya bersifat prejudis.
B : Hey tak kan lah kau tak pernah dengar cerita. Borang-borang akhawat yang ditilik ikhwah yang mencari calon. Pilih yang cantik je pula tu. Ustaz jenis apa ye macam ni? Hanya pandang pada rupa? Sebab itu aku sangat tak setuju dengan borang macam ini. Mesti kena ada gambar. Hai entah lah. Prejudis ke apa ke suka hati kau lah nak cakap apa. I say never to that ‘borang’. Sorry.
A : Hmm ok..ok..

Beberapa hari kemudian.

A : Sebenarnya ada seorang ustaz ni nak khitbah kau. Tapi dia nak guna cara Bait Muslim. Isi borang, dan orang aturkan pertemuan.
B : Hah? (muka sinis). Kau bergurau atau buat lawak ni?
A : Aku serius ni menyampaikan niat orang.
B : Haha okay. Siapakah ustaz ‘malang’ itu? Boleh aku tau nama dia?
A : Ada lah. Rahsia. Kau kenal dia.
B : Hmm?? Hahahaha. Boleh tak kau cerita atau bagitahu aku macam mana dia boleh ‘jatuh hati’ kat aku ni?
A : Hehe. Itu kau kena tanya dia sendiri kot?
B : haii. Macam mana la aku nak tanya kalau aku tak tahu siapa orangnya?
A : Oh senang je. UBM boleh aturkan liqa’.
B : Ehh?? Apa maksud kau ni? Tak kan la buat liqa’ tanpa tahu siapa dia? Mana boleh macam tu.
A : Jadi adakah kau berminat andai tahu siapa orangnya?
B : (dalam hati, ‘wahh soalan perangkap ni). Berminat apa maksudnya?
A : Liqa’.
B : Aku tak nak. Just nak tahu siapa orangnya. Then aku tolak je beliau.
A : Hehehe. Kita punya pilihan dan perlu istikharah. Tak semestinya orang yang kau berkawan atau berkasih sekarang ini benar-benar akan jadi suami kau suatu hari nanti. Kau kena ingat tu, jodoh dan pertemuan di tangan Tuhan. Kalau dah memang bukan jodoh kau dengan pakwe kau sekarang ini, memang tak akan jadi juga.

B diam dan berfikir sejenak. ‘Perlu kah aku setuju untuk hadiri liqa’ tersebut?’

A : So how? Fikir lah masak-masak. Dah dapat keputusan nanti bagi tahu aku.


Seminggu kemudian.

B : Baiklah ustaz. Ada beberapa soalan saya nak tanya. Sila jawab dengan jujur. Boleh kan?
C : Insya-Allah boleh ustazah.
B : Apa yang membuat ustaz tergerak hati nak melamar saya?
C : Oh. Susah juga nak jawab soalan itu. Allah yang gerakkan hati saya. Ciri-ciri wanita solehah ada pada diri ustazah.
B : (tergelak sinis). Heh? Ustaz hanya nampak luaran je tu kan? Ustaz tak tahu lagi sisi gelap saya. Kalau dah tahu pasti ustaz reject saya.
C : Ustazah, setiap insan pasti ada kelemahan dan kekurangan. Begitu juga saya dan ustazah. Insya-Allah saya akan terima seadanya diri ustazah lebih dan kurang, baik dan buruk. Kita sama-sama boleh perbaiki diri kan?
B : Wow. Hahah. (gelak sinis).
C : Ustazah dah ada orang ye?
B : Yup. Dah ada.
C : Adakah dia dah merisik dan meminang? Dah jumpa mak ayah ustazah?

B terkesima sebentar. Perlu ke jawab soalan dia ni?

B : Belum lagi setakat ini. Tapi insya-Allah dalam dua atau tiga bulan lagi. Rasanya saya tak perlu beritahu tentang hal ini pada ustaz kot? Dan ustaz pun macam tak berhak tanya.
C : Maafkan saya ustazah. (sambil menundukkan muka ke lantai).
B : 

**************************************************************************

ouchhh.... masih belum siap. maaf ye. haha. idea ada tapi belum ada kerajinan dan mood mahu menyambung. dah lama tersimpan dalam external hard disk. saja je nak post di sini sempena entry pertama di tahun baru 2011 ini. hihihi. 

ok tata.

 

5 comments:

Aleen Aiden said...

wuu,menarek nih!klo ustazah 2 pilih ustaz 2 mcm kesian pulak bf die.tp klo jodoh die dgn bf die,mcm kesian plak si ustaz.hahah

Seimura said...

itu la cik aleen. dia sudah confuse. maka kita tunggu apa tindakan seterusnya. ekeke. :p

Aleen Aiden said...

jangan nak lame sangat peram citer tuh..cepat cket!hu3

JMR said...

aku pn terkompius gok nih

Seimura said...

To Aleen

Hahaha, sabar, sabar. Saspen itu perlu. Lalala~


To J.M.R

Hehehe. Kita tunggu...